Voor de opera Antonio krijgt elke leerling een specifieke opdracht.

Frederieke (groep acht) schrijft de tekst en de muziek voor een aria van meester kok Antonio. De setting is als volgt: de kok Antonio is in Italië om zijn moeder de regionale ravioliwedstrijd te laten winnen. Hij heeft een vervangende  kok aangesteld voor zijn restaurant in Nederland via een website en denkt daarmee dat alles op rolletjes loopt. In de aria zingt hij over het mooie Italië en misschien ook wel over het gezeur van zijn moeder. Ik zeg misschien, want Frederieke gaat de tekst hiervoor maken. We hebben eerst de setting doorgenomen en ik heb haar gevraagd waar de inhoud van de tekst verder over moet gaan. Daar Frederieke twee nationaliteiten heeft (ook de Italiaanse) hoop ik dat ze er een half Nederlands, half Italiaanse tekst van gaat maken. Volgende week komt ze met die tekst. Vaak laat ik leerlingen geheel vrij in de vorm waarin ze een stuk componeren: dit keer bij Frederieke niet. De opdracht aan haar is om een Venetiaans gondellied (Barcarolle) te schrijven. We hebben via you tube naar een aantal Barcarolles geluisterd. De kenmerkende 6/8 maatsoort heb ik vervolgens laten horen. We zijn zowel muzikaal als theoretisch op deze 6/8 maat doorgegaan . De opdracht voor haar is om een melodie te maken in een 6/8 ste maat en vooral te letten op het wiegende karakter. Ze moet de melodie zelf na kunnen zingen. Ze mag de melodie los maken van de tekst, of juist het ritme van de tekst al gebruiken voor de melodie. In het eerste geval gaan we volgende week kijken of de tekst met de melodie te combineren valt. Ben benieuwd wat eruit komt!

Jana (groep 5) schrijft de tekst en de muziek voor de menukaart nieuwe stijl. In plaats van de Italiaanse gerechten, komt de voorkeur van de nieuwe kok naar voren: vooral Hollandse kost en vette happen. Hollandse kost kan natuurlijk heerlijk zijn, maar als de nieuwe kok Wim erover begint verlang je meteen naar een Italiaans voorgerecht of een Marokkaanse Tajine! Toen ik Jana vroeg hoe deze menukaart moest klinken zei ze: “LELIJK”. Nou daar kan je een hoop mee. Wat is nou lelijk? Wat is lelijke muziek? (laat gerust een comment achter) Voor Jana was het echter vrij duidelijk: een c en fis samen of een ais en een b, is lelijk. HMM, daar denken anderen anders over. Haar les ging vervolgens over dissonanten, consonanten, spanning, ontspanning etc… Uiteindelijk kwam ze tot de conclusie dat het stuk vooral dissonant en lomp moet worden. De eerste 4 maten zijn al improviserend ontstaan: Ze blijkt meer moeite te hebben om Hollandse en vette gerechten te bedenken, HAHA! Het eerste waar ze op kwam was: frikandel speciaal…