Inmiddels laat ik al meer dan 10 jaar kinderen componeren in de pianoles. Wat begon als een andere manier om noten te leren lezen is uitgegroeid tot een 2 jaarlijkse compositie opdracht.
Componeren in de pianoles biedt enorme voordelen. De vaak intuïtieve en vooral “klank-gerichte, vertellende composities” van jonge kinderen kunnen aanleiding geven tot het verduidelijken in de pianoles van notatie,maatsoort, ritme, dynamiek, frasering, articulatie etc.
Zo vroeg ik een leerling (5 jaar) om een muziekstuk over het weer te maken. Donder, hagel en bliksem waren, in ieder geval in haar compositie, haar favorieten : veel clusters en snelle staccatissimo tonen. Na een prachtige tekening gemaakt te hebben en een soort grafische partituur, vroeg ik haar hoe ze hagel zo kon opschrijven dat iedereen meteen kon begrijpen dat het hagel was. Ze tekende eerst een puntje, maar toen we op de piano probeerden het verschil te spelen tussen regen, sneeuw en hagel, veranderde het teken in een scherpe pijlpunt naar beneden: het staccatissimoteken.
Haar clusters waren overigens rood gekleurde handjes: rood omdat het slaan op de piano pijn deed…