Pianoles
• Lesmethode
• Uitvoeringen
• EPTA piano-examens
• Lesduur, tarieven en vakanties
• Componeren in de pianoles
• Nieuwe Arnhemse Muziekschool
• Leslocatie
Voor het seizoen 2022-2023 heb ik geen plaats meer voor reguliere leerlingen!!
Nog wel voor incidentele lessen.
Lesgeven is mijn passie!
Zelf muziek maken verrijkt je leven, prikkelt je zintuigen, vergroot je concentratievermogen, verfijnt je motoriek.
Natuurlijk ontwikkel je in mijn pianoles een gezonde pianotechniek, leer je noten lezen, ritme notatie, gevoel voor cadans, pedaalgebruik, om zelfstandig te kunnen studeren, om voor te dragen, muziekgeschiedenis, samenspel, diverse stijlen muziek, etc.. maar bovenal máák je muziek, aan de piano en met compositieprojecten.
Lesmethode:
Iedere leerling is anders en vraagt derhalve om een specifieke pedagogische, didactische en methodische benadering. In mijn lespraktijk geef ik les aan (beginnende) leerlingen onder de 18 jaar en (ver) gevorderden boven de 18 jaar.
Ik geef les aan kinderen vanaf 5 jaar. Die stellen natuurlijk heel andere eisen aan een pianodocent dan beginnende leerlingen van 8, of (opstandige) pubers.
In mijn lessen blijft echter voor alle leerlingen het plezier in het muziek maken voorop staan, naast het ontwikkelen van een gezonde pianotechniek.
Mijn definitie van een goede pianotechniek is: het in staat zijn al je muzikale ideeën over een (piano)compositie vlekkeloos over te brengen op de toehoorder.
Al in het prille begin leren mijn leerlingen, op hun gehoor, bekende liedjes over heel de breedte van de piano te spelen. Ook beginnen ze meteen met het ontdekken van alle klanken die op de vleugel/piano mogelijk zijn.
Als methodiekdocent (aan het ArtEZ conservatorium Arnhem) heb ik inmiddels een grote kennis opgebouwd van de verschillende bestaande pianomethodes: aan goed lesmateriaal is geen gebrek.
Mijn leerlingen verschillen in veel opzichten van elkaar. Daarom zoek ik die methodes die het beste bij hen passen.
Momenteel werk ik vooral met de volgende methodes:
• Hal Leonard pianomethode
• 123KlaVIER
• Faber pianomethode
• Russische Klavierschule
• Klavierspielen mit der Maus
• Toets en Spel
Uitvoeringen:
Per jaar zijn er twee leerlingenuitvoeringen. Deze uitvoeringen zijn meestal in de grote zaal van het conservatorium in Arnhem. Deze mogelijkheid is ontstaan doordat ik studenten met bijvak piano op ArtEZ ook laat voorspelen en de componisten van ArtEZ vraag stukjes te schrijven voor mijn privé leerlingen.
Zo ontstaan zeer gevarieerde concerten waarop kinderen van 8 hun eerste liedjes spelen, bijvak piano studenten worstelen met hun net ontwikkelde pianistische vaardigheden, talenten van 13 werk van jonge componisten uitvoeren en conservatoriumstudenten laten zien wat ze op hun hoofdvak instrument allemaal kunnen.
De compositieprojecten kennen een aparte uitvoering. De locatie waar die concerten gegeven worden is niet steeds dezelfde: ik maak daarvoor gebruik van concertruimtes in Arnhem, Velp, Oosterbeek en Apeldoorn.
EPTA piano-examens:
Ik ben lid van EPTA (de European Piano Teachers Association) Nederland, dit is een vereniging van professionele pianodocenten en pianisten, die tot doel heeft het peil van pianospelen en het piano-onderwijs te verhogen.
Het Landelijk Graadexamen Systeem (LGS) is een onderdeel van EPTA Nederland, waarbij jaarlijks leerlingen van EPTA-leden in staat worden gesteld om theoretisch en praktisch examen te doen op verschillende niveau’s.
Het praktische gedeelte van het examen bestaat uit het spelen van bepaalde technische opgaven (toonladders, drieklanken) en het geven van een mini concert.
Mijn leerlingen kunnen hieraan deelnemen. Ik zeg met nadruk kunnen. Want deelname hieraan is een keuze van de leerling zelf, en zij moet een specifiek pedagogisch doel dienen.
Het voordeel van zo’n examen is dat je naast de reguliere voorspeelmomenten een doel hebt om naar toe te werken en dat je weet dat je kennis van de theorie gelijke tred houdt met datgene waar je praktisch aan de piano mee bezig bent. Dit alles gebeurt in een gemoedelijke maar ook serieuze sfeer.
Als voorbereiding op haar EPTA examen speelde Jana (8 jaar) het stuk “Wolken”:
Lesduur en tarieven 2023-2024:
De prijzen voor de pianolessen zijn als volgt voor leerlingen onder de 21:
•Een wekelijkse les van een half uur kost: € 27,50
Voor leerlingen boven de 21 (ik geef geen les aan beginnende leerlingen boven de 21):
•Een incidentele les van een uur kost: € 90,75 incl. BTW.
Een 5 lessen van een uur strippenkaart voor incidentele lessen is mogelijk. Het tarief hiervoor is: € 363,00 inclusief BTW.
Componeren in de pianoles
Al 15 jaar laat ik leerlingen componeren in de pianoles.
In die jaren zijn er vele prachtige werken van kinderen ontstaan: in 2013 zelfs een gehele opera.
Ik gebruik het componeren vooral projectmatig, maar ook vaak om leerlingen iets nieuws aan te leren. Zo kunnen leerlingen die weten hoe ze noten moeten opschrijven ook veel sneller van blad lezen. Omdat ik regelmatig vragen krijg over dit onderwerp, en ik uiteraard ook zelf vragen blijf stellen, hoop ik met mijn blog een middel te hebben tot het uitwisselen van ervaringen over het laten componeren in de muziekles en over pianoles in het algemeen.
Berber (8 jaar) maakte het volgende filmpje voor het compositieproject “Maak een YouTube hit”:
Leslocatie
Ik geef les in Oosterbeek, in de grote en goed geventileerde en geïsoleerde studio achter mijn huis. Hier staat een mooie handgemaakte Yamaha vleugel en een piano.
(oud) leerlingen
“Ik ben op mijn 5e begonnen met pianoles. Ik heb mijn basis (en meer) gelegd bij Aljosja. Híj heeft mij in eerste instantie leren pianospelen. Zijn lessen heb ik altijd een plezier gevonden, hoewel naarmate ik opgroeide er natuurlijk een hoop veranderde. Ook ik had soms geen zin om te oefenen en ik moet toegeven, dat komt vandaag ook nog wel eens voor, maar ik heb niet opgegeven. Aljosja heeft hier heel erg bij geholpen. Om te spreken over de ‘compositie-projecten’; Geweldig. Laatst vond ik een map met zelf gecomponeerde stukjes. Onder andere: ‘Het aan-elkaar Liedje’, ‘Een woest zeelied, ‘secunde terts liedje’, ‘piano liedje’en ga zo maar door. Meestal bestaande uit 3 regels en 13 noten. Ik kan me nog het project herrineren dat we een compositie moesten maken bij een schilderij en een compositie bij een filmpje. Wat me nog wel het meest bij staat is ‘Opera Antonio’, ‘Het meesterwerk van Aljosja’, wat tevens ook mijn laatste jaar bij aljosja was. Tegenwoordig zit ik in de Jong Talentklas van het ArtEZ Conservatorium in Arnhem.”
Boris Peters
www.youtube.com/user/BorisPeters1
“Aljosja Buijs ist nicht nur ein exzellenter Pianist, sondern versteht es durch seine stets freundliche und professionelle Art, sein ganzes Können spielend einfach seinem Gegenüber zu vermitteln. Und darum sollte es doch in jedem Instrumentalunterricht gehen: nämlich um das Klavier SPIELEN! Der Unterricht gestaltete sich dementsprechend entspannt und locker, jedoch immer auf hohem Niveau. Dabei ging es nie nur um das bloße Übertragen von Noten auf die Tasten eines Klaviers, sondern war es stets wichtiger einen musikalischen Ausdruck zu entwickeln und die Kompositionen sprechen, oder besser, klingen zu lassen. Für einen Studenten im Kompositionsstudium, wie ich es damals war, ist dies ein ungemein wichtiges Werkzeug, um eigene Ideen am Klavier zu kreieren oder darauf zu übertragen. Durch seine große Repertoirekenntnis und das adäquate Einschätzen meiner Fertigkeiten wählte er immer sowohl lehrreiche als auch interessante Stücke, und ermöglichte mir dadurch neben der reinen Klavierpraxis einen Einblick in die Qualität großer Kompositionen. Aber auch bei Fragen bezüglich Notation, moderner Effekte oder musikalischer Phrasierung war Aljosja Buijs durch seine stetige Ensembleerfahrung mit dem Orkest de Ereprijs durchgehend ein wertvoller Ansprechpartner. Binnen zweier Jahre verhalf mir sein Unterricht letztendlich zu meinem Wunsch-Niveau, und das, obwohl ich keinerlei Vorkenntnisse im klassischem Klavier besaß. So präsentierte ich nicht nur Stücke wie „Arabesque No. 1“, „Claire de Lune“ (Debussy) oder „Fantasie in D-Moll“ (Mozart) bei den von Aljosja Bujis eigens organisierten Vorspiel-Konzerten, sondern bekam auch die Möglichkeiten, eigene Kompositionen in das Vorschulprogramm des ArtEZ Konservatoriums zu integrieren und zu dozieren. Für mich war und ist er ein außergewöhnlicher Lehrer
und Musiker.
Nach meinem Studium an der ArtEZ in Arnheim (2010-2014) zum Komponisten für Film und Theater bin ich nun vorrangig als freischaffender Filmmusik-Komponist tätig. Direkt nach Abschluss der Ausbildung habe ich die Arbeit an meinem ersten Spielfilm mit dem Namen „Im Winter, so schön“ aufgenommen, für welchen ich die Musik gerade abgeschlossen habe. Klassisches Klavier habe ich in den letzten zwei Jahren meines Studiums als Nebenfach belegt. Neben Gitarre und Schlagzeug bildet dies nun fast durchweg die Grundlage meiner Kompositionen als Schnittstelle zwischen meinen Ideen und den virtuellen Instrumenten meines Computers – das perfekte Werkzeug zum Inspirieren, Arrangieren, Orchestrieren und der damit verbundenen Midi-Umsetzung.”
Alexander Gromeier
www.alexander-gromeier.com
“Ik heb ongeveer vijf jaar, van mijn 11e tot mijn 16e, les gehad van Aljosja. Daarvoor had ik al een aantal jaar pianoles, maar vanaf de eerste les bij Aljosja kreeg ik pas echt goed de smaak te pakken. Ik verheugde me elke week op de les, en kwam na afloop altijd enthousiast en vrolijk fluitend thuis. Ik heb bij Aljosja erg veel plezier gehad, maar ook heel erg veel geleerd. Behalve dat hij mij goed heeft leren pianospelen, hebben ook zijn compositieprojecten mij erg gestimuleerd.”
“Met mijn droom om van pianospelen mijn beroep te maken is Aljosja zeer zorgvuldig omgegaan en heeft mij daarin uitstekend begeleid. Via de Jong Talentklas van het ArtEZ Conservatorium ben ik uiteindelijk beland bij het Conservatorium van Amsterdam, waar ik sinds september 2011 bij Willem Brons studeer.”
Lucas van der Vegt
“Ik heb nu enkele jaren les bij Aljosja ben nog lang niet uitgeleerd. Ik heb mijn pianotechniek opnieuw moeten opbouwen nadat ik RSI heb gehad en Aljosja heeft me hierin heel goed geholpen. Hij geeft goede aanwijzingen over hoe ik (muzikaal) vrij en ontspannen kan spelen. Piano spelen is mijn grootste hobby en ik kan er nu weer volop van genieten.”
Zelf heb ik Aljosja blij kunnen maken met zijn huisstijl, website en fotografie. Ook heb ik het grafisch ontwerp voor Opera Antonio gemaakt.”
Chantal Bekker
www.graphicalert.com
“Aljosja is een gedreven en heel erg inspirerend en motiverend docent. Hij heeft mij 1 jaar privéles gegeven ter voorbereiding op mijn conservatoriumstudie. Hij leerde me kritisch te luisteren, stukken goed te analyseren en harmonisch bewust te studeren. Als pianist heeft hij mij buitengewoon weten te enthousiasmeren om ook pianist te worden.”
“In 2007 heb ik in Utrecht mijn masterstudie bij pianist David Kuyken cum laude voltooid en ben sindsdien zeer actief als pianiste in verschillende kamermuziekformaties. In 2011 nam ik met het Arte Duo onze debuut-CD One 2 Ten op. Sinds 2007 werk ik ook als pianodocente PIPO (Project Inleidend Piano Onderwijs) aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.”
Lineke Lever
www.linekelever.nl
“Nu ik in mijn examenjaar ben gestopt met pianoles besef ik pas echt goed hoe enorm waardevol de lessen van Aljosja waren. Niet alleen de jaren waarin hij mij aan de hand nam bij het spelen, interpreteren en componeren maar ook in het hier en nu, waar ik met alles wat hij mij meegaf onmetelijk veel plezier uit een piano kan halen, zal ik nooit vergeten. Aljosja is niet alleen pianist en docent in één maar ook mens. De ervaringen die ik bij hem heb opgedaan (van podiumervaring tot ontwikkeling van normen, waarden en denken!) zijn voor mij heel belangrijk, net als dat ik mij een leven zonder piano niet meer kan voorstellen. Aljosja heeft muziek voor mij, kind van twee musici, betekenis gegeven. Betekenis die ik dankzij hem zelf kan creëren op de piano.”
Yannick Baudet
“In mijn tweede jaar van het Conservatorium heb ik als bijvak klassiek piano bij Aljosja mogen volgen. Met mijn passie voor Chopin en mijn weerzin tegen a-vue piano spelen begon ik aan een ware uitdaging. Wat begon als een worsteling met mijzelf ontvouwde zich in de lessen van Aljosja tot een gebalanceerde les, waarbij zelfvertrouwen en passie voor het spel voorop stonden. Door zijn aanwijzingen, zijn manier van omgang en zijn humor kwam alles in een ander daglicht te staan en ben ik anders gaan kijken en luisteren naar het spel tussen mijzelf en de piano. Wat ik niet voor mogelijk zag te bereiken werd mogelijk. Ik kreeg meer vertrouwen en kon mij beter richten op wat goed ging, in plaats van wat er fout ging. Aljosja heeft het vermogen een les te creëren met een goede sfeer en geeft je het gevoel dat de horizon te bereiken is.”
Marianne Kloeze
www.mariannekloeze.nl
“Tijdens mijn pianostudie (jazz&pop) aan het Artez-conservatorium heb ik tevens twee jaar les (klassiek) gehad van Aljosja. Hij heeft me weten te inspireren om muziek en klank op vele manieren te kunnen benaderen.”
“Naast mijn pianostudie houd ik me ook bezig met het componeren en arrangeren voor zowel eigen gezelschappen als voor onder andere dans en film. Kijk hier voor een indruk van mijn muziek.”
Lennart Siebers
soundcloud.com/lennartsiebers
“Ik heb welgeteld 1 jaar pianoles gehad van Aljosja. Bij hem startte ik mijn studiejaren aan het conservatorium tijdens mijn vooropleidingjaar voor de opleiding Docent Muziek. Nog nooit ben ik op muzikaal vlak zo positief veranderd in 1 jaar; Aljosja bracht mij de inspiratie die ik zocht en nodig had en heeft mij van een pianospelende meid in een jong musicus veranderd. Na dit jaar werd ik tot mijn grote vreugde aangenomen in Amsterdam, waar ik inmiddels al bijna mijn derde studiejaar in ga!”
Nanda te Lintum
“Vanaf mijn zevende tot puber heb ik bij Aljosja les gehad. Humor, creativiteit en het haarfijn aanvoelen van mensen, vind ik allemaal kenmerkend voor hem als persoon. Met deze eigenschappen weet hij een leerling in elke levensfase goed te benaderen. Voor mij was het belangrijkste dat ik telkens weer opnieuw werd uitgedaagd door zijn lessen. Zowel op technisch als op persoonlijk vlak. Het enthousiasme is aanstekelijk, dus weet waar je aan begint!”
“Vanaf januari ben ik mijn eigen bedrijfje gestart: Hands-On Sustainability. De naam zegt het al, eens even goed de handen uit de mouwen steken op weg naar een duurzame samenleving! Deze website heeft me geïnspireerd, dus wie weet is hier binnekort ook een link te vinden naar mijn toekomstige website.”
Kathelijn van der Ven
“Aljosja Buijs hat mir lebendige Einblicke gegeben in die Interpretation moderner Musik.”
Simon Al-Odeh, Komponist
www.simonal-odeh.de
“Lessons from Aljosja were among the best experiences in my conservatory life. Apart from being a great player, Aljosja is a very knowledgeable and structured teacher, who knows how to communicate very well to players from other non-classical genres and teach them the essentials of classical music. I liked the balance between technique and really feeling a piece, as opposed to just playing notes (which is a challenge to many jazz and pop players already). Although I didn’t always find the time to practice as much as I could have during my conservatory time, Aljosja surely planted a seed in me and about one year after graduating I picked up classical music again more seriously on my own and could really benefit from the advice that Aljosja gave me.”
“I am working as a freelance musician based in Cologne. I play piano and keyboards as a sideman for various well-known german artists (Curse, Samy Deluxe, Motrip) as well as doing commercial gigs for companies. My main focus, however, is my own band „Die Rakede“, a fresh and inventive HipHop/Electro collective about to release its debut album this summer. Apart from playing live, I also write and produce songs, as well as working as a studio musician for other producers.
In the spare time that I am spending at home, I teach a couple of very talented and inspiring young musicians, passing on knowledge that I have collected over the years and that – in my opinion- is important in order to be a good and happy musician.”
Axel Steinbiss